Monday

MENGAPA KITA PERLU MEMBELI BARANG BUATAN MALAYSIA

Baru2 ni masa nak pilih ubatgigi  colgate atau mukmin baru perasan yang ubat gigi dari colgate ni rupanya bukan dibuat dari Malaysia tetapi diimport dari Thailand. Mungkin hal sebegini dipandang enteng oleh sesetengah pihak, namun kesan jangka panjangnya kepada negara , malah rakyat biasa jugak kena tempiasnya. Apakah faktor-faktor yang perlu diambil kira apabila membeli buatan Malaysia. 

-Mewujudkan peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia, apabila byk kilang dibuka di Malaysia maka kadar pengganguran dapat dikurangkan. Mungkin kita tidak kisah, bagaimana pula dengan mereka yang tidak tidak bernasib baik dan tidak mempunyai ilmu pengetahuan yang tingi?

-Memberikan sumber pendapatan kepada kerajaan, mungkin kita tidak sedar apabila semakin tinggi pelaburan di Malaysia maka ia akan membawa pendapatan kepada kerajaan. Secara tidak langsung maka kerajaan dapat membantu menaikan taraf kehiduppan rakyat kepada yang lebih baik. 

-Secara ringkasnya, buatan Malaysia yang anda beli mampu melonjak kan ekonomi negara dan memberi manfaat kepada nada semua. FIKIR DULU SEBELUM BELI


 

4 comments:

  1. Special thank you for you, for giving support of my blog and your readers that visit me during the year of 2010, keep up doing your regular visit, share my blog and for sure Alah will bless for those who take part of your blog. Have a wonderful weekend and New year, all the best. Carlos from Brazil

    ReplyDelete
  2. salam..barang buatan malaysia pun,

    baik dan setanding juga..**dalm sestengah barang

    ReplyDelete
  3. Kalau bagus kualitinya ..pasti ada demand produk tempatan...tapi biar lah harga rendah brg kualiti...

    ReplyDelete
  4. Sebenarnya di 2021 banyak sudah produk-produk tempatan

    ReplyDelete